O firmě Drum Workshop

The Drummers Choice znamená u DW víc, než jen slogan. Je to fakt. Po více než třiceti letech inovací a neúnavného odhodlání vylepšovat způsoby výroby bicích nástrojů jsou DW bubny, pedály a hardware standardem, se kterým se srovnávají všichni ostatní. Dostat se do této fáze znamená více než znát práci s nástrojem nebo pár dobrých nápadů. Chce to opravdové nadšení pro navrhování a výrobu toho nejlepšího. "Je pozoruhodné, že i po 30 letech je nadšení pro práci stejné, jako když jsme začali," říká zakladatel a president DW Don Lombardi.

Vše začalo v roce 1972, když Don ve svých 26 letech otevřel malou školu v Santa Monice v Californii. Toto studio nazval Drum Workshop a nabízel soukromé hodiny a také každý měsíc workshopy.

"O bicí nástroje jsem se začal zajímat ve dvanácti letech u místního učitele v obchodě s hudebními nástroji," vzpomíná Don. "Za ta léta jsem měl spoustu skvělých zkušeností s renomovanými učiteli, takže moje láska k bicím se ještě zvětšila, stejně jako k vyučování a snaze se o bicích neco nového naučit. Hned jak jsem udělal řidičák, dojížděl jsem vyučovat do obchodu s nástroji, kde jsem se před tím učil já."

Když John Good, který je nyní vice presidentem DW, uviděl inzerát s nabídkou lekcí v Drum Workshop, tak se tam v sedmnácti letech přihlásil, aby se zlepšil ve hře a zbavil se zlozvyku.

"Po třech měsících lekcí za mnou prišel Don a řekl: Měl jsem spoustu úspěšných studentů, ale nemyslím, že ty budeš jedním z nich," směje se John. "Tak jsem řekl: Fajn... a co teď budeme dělat?" Když si Don uvědomil, že režijní náklady spolknou veškeré jeho příjmy, přivedl investory a další učitele a začal prodávat paličky, učebnice a bicí, aby pokryl náklady. Johna zaměstnal na částečný úvazek jako obchodníka a pak spolu trávili hodiny diskusemi o tom, jak posunout umění hry na bicí dál tím, že budou vylepšovat nástroje.

"Tady jsme našli spolecné nadšení pro věc", vzpomíná John. "Strávili jsme hodiny mluvením o nápadech, jak vylepšit naše výrobky. Ani jsme se nenadáli a byli jsme společníky."

Z těchto seancí vzešel prvni výrobek DW. Donův nový návrh výškově nastavitelné stoličky. Když jich prodávali kolem šesti měsíčně, odešel John ze své původní práce a začal naplno pracovat pro Dona. "Poté co jsme strávili den vyučováním, odsunuli jsme bicí soupravy ke stranám a vytáhli jsme stoly, na kterých jsme montovali stoličky," vzpomina Don. "Pak jsem většinou odcházel hrát a John zůstal do noci a montoval stoličky, aby splnil zakázky. Dokonce jsem koupil i šicí stroj na vršky stoliček, ale John se zařekl, ze žádné šití dělat nebude."

Když DW dostali objednávku na 100 stoliček od Camco Drum Co., Don a John si uvědomili, že mají něco, co se bude dobře prodávat. O třicet let později nabízí DW vylepšenou verzi této stoličky, vyrobenou z lehčího materiálu s názvem 6100 Adjustable Trap-Case Seat.

"Vždycky jsem snil o  tom, že vyrobím lehkou stoličku, ale tenkrát jsme na to neměli peníze," říká Don. "V tuto novou stoličku mám stejnou důvěru, jako jsem měl v tu původní tenkrát.

Jenže když u DW vytvořili původní koncept stoličky, jejich výrobní kapacita a počet zamestnancu stačil na výrobu dvanácti stoliček za měsíc, nikoli 100. Don stále ješte vyučoval a hrál večerní koncerty a John zboži vyráběl. V této době, v roce 1977, prišel za Donem majitel Camco Drum Co. Tom Beckman s nabídkou, že jim prodá náčiní Camco, formy a razidla, které používali k výrobe hardware. Prostě vše, krome jména Camco. Toto Donovi umožnilo rozšířit kapacitu pro výrobu stoliček a také rozšířit sortiment. Don se tehdy rozhodl přejít od vyučování a prodeje k výrobě.

"Nikdy mě nenapadlo, že by se nám to nemělo povést," říká Don. "Díky našemu mini-úspěchu se stoličkami jsme se naučili, že pokud bubeníkům nabídneme něco, co jim pomůže pri hraní, budeme mít úspěch. Samozřejmě mít chuť něco vyrábět a mít na to peníze jsou dvě různé věci."

Většinu peněz na výrobu si Don vypůjčil od rodičů a něco málo od investorů a nakoupil vybavení Camco. Pak mohl uvést na trh pedál Camco 5000 s nylonovým páskem pod hlavičkou DW. Pedál byl lehce vyladěný, aby se vylepšila tichost a hladkost chodu a také možnosti nastavení pedálu. Jak se pedál postupně stával "The Drummers Choice," snažil se Don najít další způsoby, jak ho vylepšit. Přidání systému řetízku a ozubeného kola v roce 1980 nejen dramaticky vylepšilo pedál, ale také ho odlišilo od ostatnich na trhu. O tři roky později DW přišlo s dvojpedálem, který využíval unikátního spoje s univerzálními klouby. Pedal DW 5002 nejen upevnil pozici DW na trhu, ale začal zcela novou éru v bubnování. Dal totiž poprvé bubeníkům možnost použít obě nohy při vytváření rytmu a tak zvýšit rychlost hraní. V průběhu osmdesátých let vytvořili u DW spoustu inovativních výrobkù, jako napřiklad otočný dvounohý hi-hat stojan 5500T a kabelový remote hi-hat stojan 5502LB pro potřeby firemních hráčů, jako Travis Barker, Abe Laboriel Jr., Vinnie Colaiuta, Gary Novak a Carter Beauford.

Zatímco Don vyvíjel DW pedály a hardware, John byl na cestách a zlepšoval svoje schopnosti jako technik.

"I když jsem nebyl profesionálním hráčem, měl jsem vždycky hudební sluch a talent na opravování bubnů," říká. "Na cestách jsem trávil čas s kapelami jako Earth, Wind and Fire a Frank Zappa. A když jsem kapelám ladil bubny, mìl jsem možnost zjistit co funguje a co ne. Poté co jsem se vrátil jsem využil získané znalosti, abych vylepšil naše produkty."

Jako technik se John také naučil, že každý buben má určitý rozsah, ve kterém zní nejlépe, což ho časem dovedlo k vytvoření tzv. DW Timbre Matching systém.

"Zjistil jsem, že všechny věci týkající se konstrukce bubnu, jako je velikost mušle, její okraje, blány, hardware a také povrchová úprava ovlivňují výslednou kvalitu zvuku," říká John. "Don a já jsme začali vyrábět pár sad za měsíc a vždycky jsme se soustředili na perfektní kvalit všech těchto pro zvuk zásadních součástí.

"Jakmile jsem se něco naučil o dřevě nebo o rozsahu tónů, kde buben zní nejlépe, začal jsem se velmi intenzívně zajímat o to, jak mít strukturu dřeva pod kontrolou a tím vylepšit vyváženost celé sady," pokračuje John. "Tento proces jsme později nazvali Timbre Matching a jsem pyšný na to, že tento systém přinesl zásadní změnu v tom, jak hráči přemýšlí o soupravách. A stejně tak jsem pyšný na to, že stále vyrábíme sady se stejnou péčí

a smyslem pro detail jako v dobách, kdy jsme vyráběli pouze pár sad za měsíc."

V osmdesátých letech nám dělali firemní hráče špičkoví bubeníci, rozšiřovala se nám síť dealerů a měli jsme mohutnou reklamní kampaň. Naše špičkové pedály a hi-hat stojany si vydobyly pevnou a unikátní pozici na trhu. Ve stejné době začala společnost DW Drums přitahovat pozornost celého bubenického světa. Abychom mohli uspokojit rostoucí poptávku po našem hardware, zdvojnásobili jsme výrobní kapacitu a přestěhovali se do Newbury Park, California.

"Pamatuji si, že jsme byli na turné s Jonathanem Moffetem a Madonnou v roce 1987, když jsem volal zpátky do našeho obchodu," vzpomíná John. "Don mi řekl: Musíš se vrátit domů. Pokud se nám tato věc má podařit, musíme to udělat hned teď. Když vám toto někdo řekne, tak se v podstatě sbalíte a následujete hlas svého srdce."

"Jedna z věcí, která mě pomohla utvrdit se v tom, že máme s bubny šanci byl okamžik, kdy Tommy Lee (Motley Crue) přišel do našeho obchodu, abychom mu vyladili pedály," dodává Don. "Zatím co čekal na pedály, tak se posadil za soupravu, kterou měl John v kanceláři. Když začal hrát, tak nemohl přestat a žasnul nad tím, jak dobře ty bubny zněly. V té chvíli mi došlo, že Tommy Lee pochází z generace bubeníků, kteří neznají ručně vyráběné bubny.

"Za krátko si od nás Tommy koupil sadu. Bylo 7.3.1989. To datum si pamatuji, protože zo pro nás byla taková událost, že jsem si schoval kopii účtu, kterou stále mám.. V té době byl Tommy firemním hráčem jiné firmy, ale během jednoho roku přešel k nám."

Ve chvíli, kdy se Tommy připojil k Jimu Keltnerovi, Chadu Wackermanovi, Larrie Londinovi a dalšim špičkovým hráčům, přišli v DW s prvním seriózním katalogem bicích a vyrazili na veletrh NAMM, kde doufali, že se jim podaří přesvědčit alespoň hrstku nejlepších dealerů harware, aby si každý koupil sadu. "Na konci prvního dne za mnou přišel můj syn a zároveň sales manager Chris, vzal si Johna a mě stranou a řekl nám, že máme problém," říká Don. "Chris přijal objednávky na 60 sad a to byl pouze první den. Zbytek roku jsme strávili doháněním zakázek a to až do další NAMM show. Naštěstí většina našich zákázníků v té době vydržela." Od debutu na NAMM show si firma DW razila cestu s produkty jako Delta Tri=Bearing pedal system, mosazný/dřevěný bubínek Edge, koncept F.A.S.T. tomů, woofery, apod. Dále také přišla s širokou paletou povrchových úprav, jako Lacquer, Satin Oil a FinishPly. Do dnešní doby se pro bicí značky DW rozhodli bubenící bubeníků jako Sheila E., Terry Bozzio, Neil Peart, Marco Minnemann a Gary Novak, stejně jako bubeníci z uskupení jako Madonna, Bruce Springsteen and the E Street Band, Dixie Chicks, Incubus, Mana, Missy Elliot, Avril Lavigne a mnoho dalších. Aby uspokojila narůstající nároky na prostor, přestěhoval se společnost DW do svého nynějšího sídla v Oxnardu, California a to v roce 2000. Ve stejném roce vytvořila společnost DW novou řadu bicích nazvanou Pacific Drum and Percussion, aby uspokujila nároky začínajících a středních hráčů.

I tato řada se vyznačuje některými custom technikami, ale primárně využívá počítačově řízenou technologii, kvuli snížení nákladů a počtu kroků ve výrobě. Díky tomu je možné vyrábět vysoce kvalitní nástroje ve velkém množství. V roce 2002 přesunula společnost DW většinu produkce PDP do firmou DW řízené továrny v Esnenada v Mexiku. Bubny PDP tak přinesly inovace a kvalitu od firmy DW širšímu okruhu zákazníků a přitom si udržela pověst DW, jakožto high-end nástroje.

"Sady značky Pacific jsou vysoce kvalitní, ale nejsou velmi drahé, protože nejsou custom," říká Don. "Pacific neprodává ani tak high-end prvky, jako spíš příležitost pro hrače dostat se ke kvalitním nástroji nezávisle na jejich hráčských schopnostech."

Kromě rozšiřování výrobní linky pokračuje firma DW ve vytváření nových konceptů bicích nástrojů. John v této fázi dostavá přezdívku "dřevolog", protože nepřestává hledat různá dřeva pro výrobu unikátních sad. Na konci devadesátých let se John dozvěděl o 500 let starém dřevu, které se potopilo do Hořejšího jezera před sto lety. Tyto kmeny byly vyzvednuty hledači pokladů a použity pro výrobu řady Timeless Timber, obsahující javorové sady k oslavě 25. výročí DW v roce 1997 a březové sady k oslavě 30. výročí v roce 2002. DW pak v této tradici pokračovala výrobou Private Reserve sad ze vzácných dřev.

"Skvělý nález!" Zdůrazňuje John. "Byla to v podstatě jen náhoda, že byly tyto kmeny nalezeny, o jejich přetvoření no hudební nástroj ani nemluvě. Jak tato bříza, tak javor mají unikátní a vzácné zvukové vlastnosti a to díky studené vodě, ve které leželi. Na světě neexistuje sada, která by se této podobala. Skvělý způsob, jak oslavit 30. výročí DW."

Spolu s rozšířením výroby přineslo 30. výročí i povýšení Chrise Lombardiho do pozice CEO a to po šestnácti letech práce pro DW.

"Stejně jako u všech malých firem, museli jsme i v DW zastávat různé pozice," říká Don. "Protže Chris se teď stará o každodenní chod firmy, můžeme se s Johnem soustředit na vytváření nových produktů, které pomohou dále vylepšit bubnování."

30. výročí existence firmy DW také přineslo technicky nejpokročilejsí pedál na trhu. Na trh byl uveden omezený počet precizně vyrobených pedálů a dvojpedálů Titanium 9000 jako doklad toho, že custom prvky a patentovaná technologie firmy DW si stále drží svůj vysoký standard. Tyto očíslované pedály se skládaly z titanové desky, lehké hliníkové vačky, patentovaného Delta čepu a certifikátu pravosti. O rok později byla uvedena na trh verze pedálu série 9000 vhodná k cestování, která se vyznačovala technologií Floating Rotor. Tato technologie optimalizuje rychlost, sílu a přesnost úderu díky kuličkovým ložiskům a využívá nekteré z konceptů, které ze série 5000 udělaly standardní výbavu světových hráčů. V průběhu let zůstala jedna věc stále stejná. Neutuchající nadšení a odhodlanost vyrábět lepší věci, aby bubeníci mohlí dále posouvat laťku výše.

"Vždycky myslíme na to, jak věci dále vylepšit," říká John. "Snažíme se reagovat na podněty vycházející přímo z duše každého bubeníka."

Kontaktujte nás: +420 608 881 551, Fügnerovo nábreží 43, Bílovice nad Svitavou 66401